Friday 4 November 2011

Ciri-ciri murid pemulihan Khas

Antara ciri-ciri kanak-kanak pemulihan ialah;


a. Emosi dan Tingkahlaku
Perasaan rendah diri.
Perasaan risau.
Perasaan sedih, hiba atau duka.
Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap pelajaran.
Perasaan takut akan perkara-perkara baru.
Degil, tidak patuh pada peraturan-peraturan dan suka melawan.
Pasif.
Malas

    b. Sosial
    Gelisah dan selalu bergerak di dalam darjah serta mengganggu kawan-kawan.
    Lemah / kurang interaksi dengan rakan.
    Gemar menghisap atau menggigit jari/kuku.
    Selalu tidak hadir ke sekolah dengan berbagai-bagai alasan.
    Menangis - enggan masuk darjah.
    Hyper aktif.

      c. Kesihatan 
      Lemah tubuh badan serta kurang zat makanan.
      Tumbesaran tubuh badan tidak seimbang (gemuk/kurus).
      Tumpuan perhatian terhad (masalah penglihatan).
      Lemah gerakkan motor-kasar dan halus.
      Kesihatan terganggu seperti selalu sakit, sakit terlalu lama dan teruk.
      Kurang menjaga kebersihan diri.

        d. Kesediaan Belajar
        Belum bersedia untuk belajar.
        Perbendaharaan kata kurang.
        Lemah pemahaman.
        Kurang keyakinan diri dan rangsangan.
        Kurang matang – IQ tidak seimbang dengan umur hayat.

          e. Pengamatan
          Tidak kenal perbezaan bentuk, saiz, warna dan turutan.
          Lemah pendengaran bunyi dan rentak.
          Keliru terhadap konsep ruang dan mencari arah.
          Lambat mengkelaskan benda.
          Kesukaran mengaitkan pelajaran yang lama dengan yang baru.
          Tidak dapat menyelesaikan masalah.
          Sukar ambil bahagian dalam permainan dan tidak faham undang-undang.
          Tidak kreatif.
          Lemah pergerakan dan perbuatan.
          Lemah daya pemikiran/ingatan.
          Tidak boleh mengingat kembali.

            Mengenal pasti Murid Pemulihan Khas

            1. Melalui perbincangan dengan guru kelas atau guru mata pelajaran.
            2. Rekod-rekod prestasi
            3. Rekod kesihatan
            4. Kerja-kerja harian murid
            5. Melalui pemerhatian
            6. Punca-punca lain yang diperolehi;.

            No comments:

            Post a Comment