perkataan kvkk+kv
__________________________________
32 Kemahiran Yang perlu dikuasai oleh murid Pemulihan Khas :
- Huruf Kecil
- Huruf Besar
- Huruf Vokal
- Sukukata KV (Contoh : ma, pe, li)
- Perkataan KV+KV (Contoh : meja, tali, topi)
- Sukukata V+KV (Contoh : api, ibu, ubi)
- Perkataan KV+KV+KV (Contoh : kereta, kelapa)
- Perkataan KVK (Contoh : jam, pen, kek)
- Sukukata KVK (Contoh : pah, tah, lis)
- Perkataan V+KVK (Contoh : ikan, awan, emas)
- Perkataan KV+KVK (Contoh : lalat, gajah, kipas)
- Perkataan KVK+KV (Contoh : lembu, jambu)
- Perkataan KVK+KVK (Contoh : cantik, bantal)
- Perkataan KV+KV+KVK (Contoh : teratak, sekolah)
- Perkataan KVK+KV+KVK (Contoh : Sembilan)
- Perkataan KVKK (Contoh : wang)
- Sukukata KVKK (Contoh : bang, yang)
- Perkataan KV+KVKK (Contoh : pisang, bawang)
- Perkataan V+KVKK (Contoh : udang)
- Perkataan KVK+KVKK (Contoh : kambing)
- Perkataan KVKK+KV (Contoh : tangga)
- Perkataan KVK+KVK (Contoh : kertas, dakwat)
- Perkataan KVKK+KVKK (Contoh : longkang, pinggang)
- Perkataan KV+KV+KVKK (Contoh : teropong)
- Perkataan KV+KVK+KVKK (Contoh : belimbing, terompah)
- Perkataan KVK+KV+KVKK (Contoh : tempurung)
- Perkataan KVKK+KV+KVK (Contoh : tengkorak)
- Perkataan KV+KVKK+KVK (Contoh : perangkap)
- Perkataan diftong & vokal berganding (Contoh : pandai,pulau, taat)
- Perkataan huruf konsonan bergabung (digraf) (Contoh : nganga,nyanyi)
- Membaca dan membina ayat mudah
- Bacaan dan pemahaman.
__________________________________________________________
Murid Pemulihan Khas
Murid-murid yang mengikuti Kelas Pemulihan Khas terdiri dari murid-murid dikelas biasa yang menghadapi :
a) Masalah pembelajaran dengan sebab:
i)Ketidaksesuaian bahan dan teknik pengajaran guru
ii)Tidak hadir ke sekolah
iii)Cuai dalam menjalankan aktiviti-aktiviti
i)Leka dan lambat
b)Masalah-masalah yang menghalang pembelajaran termasuklah masalah :
i) peribadi
ii) psikologi
iii) kurang kecerdasan – lambat berfikir dan bertindak.
iv) lekas lupa, sukar memahami dan lemah pengamatan.
Pada umumnya, murid-murid pemulihan ini tidak mempunyai masalah kecacatan akal atau terencat akal. Bagi murid yang menghadapi masalah yang lebih serius, kerjasama pakar dan pihak-pihak tertentu diperlukan. Murid-murid ini ditempatkan di kelas khas di sekolah biasa atau di sekolah yang sesuai untuknya. Dengan nama lain, murid ini dipanggil 'murid pendidikan khas'.